dystrybutory-wody

Woda jest niezbędnym składnikiem do życia dla wszystkich organizmów. Bez niej nie jesteśmy w stanie przeżyć nawet kilku dni. Nasze ciała składają się głównie z niej i dzięki niej są w stanie funkcjonować.

Dlaczego picie wody jest ważne? Wpływ wody na organizm

Zapewne nie raz spotkałeś się z powiedzeniem, że woda to źródło życia. Nie ma w tym ani grama przesady. Stanowi ona jeden z najważniejszych składników pokarmowych, transportujących substancje odżywcze i eliminujących toksyny z organizmu. Ponadto woda reguluje gospodarkę ciała i bierze udział w procesach trawienia. Jej zadaniem jest również regulacja gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Należy pamiętać, organizm dorosłego człowieka składa się aż w ok. 70% z wody. Niestety nie jest on w stanie magazynować większej ilości. Z tego względu regularne nawadnianie jest bardzo ważne. Nie dostarczając organizmowi systematycznie odpowiedniej dawki wody, musisz liczyć się z tym, że zarówno Twoje ciało, jak i psychika przestaną odpowiednio funkcjonować. Odwodnienie może prowadzić do bólów głowy, ospałości, rozdrażnienia, osłabienia, apatii, a nawet obniżenia odporności i śpiączki. Aby tego uniknąć, trzeba pamiętać o spożywaniu właściwej ilości płynów.

Ile wody pić dziennie?

Jeśli chcesz, aby Twój organizm funkcjonował w odpowiedni sposób, powinieneś wypijać codziennie właściwością ilość płynów. Zostało przyjęte, iż dorosły człowiek powinien każdego dnia przyjmować od 2 do 2,5 litrów płynów. Oczywiście wartość ta może się wahać i jest uzależniona głównie od masy ciała. Oczywiście dzieci mogą spożywać nieco mniej wody dziennie. Przyjmuje się, że maluchy ważące mniej niż 10 kg, muszą przyjmować max. 1l cieczy na dzień. Natomiast dzieci o wadze 10-20 kg powinny wypijać 1,25 l wody w ciągu dnia. Nieco większa dawka zalecana jest maluchom ważącym więcej niż 20 kg – w ich przypadku zaleca się spożywanie 1,5l cieczy dziennie. Osoby o wadze większej niż 40 kg powinny pić ok. 2 l.

Należy jednak pamiętać, że nie tylko woda nawadnia. Poziom można wyrównać, pijąc również kawę, herbatę, soki i napoje. Bogate w wodę są również niektóre owoce i warzywa m.in. arbuzy, ogórki i pomidory.

Po co pić wodę? Co daje picie dużej ilości wody?

Jak już wyżej wspomnieliśmy, picie wody jest bardzo ważne. Dzięki spożywaniu cieczy nasz organizm działa tak, jak powinien. Przyjmując odpowiednią ilość płynów, nawadniamy cały organizm, dzięki czemu zapobiegamy chorobom nerek, układu pokarmowego i układu nerwowego. Ponadto w ten sposób dbamy o prawidłową pracę naszych mięśni i stawów. Chronimy również śluzówki górne i dolne dróg oddechowych przed wysuszeniem. A to nie koniec zalet picia dużej ilości wody! Dzięki przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów oczyszczamy nasz organizm z toksyn. Efekt można zauważyć m.in. na skórze. Odpowiednio nawodniona cera jest wolna od przebarwień, nawilżona i jędrna. Natomiast skóra odwodniona szybciej się starzeje, posiada niezdrowy koloryt (często żółty i szary) i jest podatna na wypryski.
Zalety picia dużej ilości wody doceniają również osoby będące na diecie redukcyjnej. Prawidłowo nawadniając organizm, można cieszyć się szybszymi efektami odchudzania. Woda pomaga w procesach trawienia, a dodatkowo hamuje łaknienie. Ponadto w przeciwieństwie do soków i napojów nie ma ona w ogóle kalorii, przez co można po nią sięgać bez wyrzutów sumienia. Woda świetnie wpływa także na odporność. Jednak o tym wspomnieliśmy nieco więcej w dalszej części artykułu.

Woda a odporność

Gdy nadchodzi okres jesienno-zimowy nasz organizm coraz rzadziej sygnalizuje potrzebę nawodnienia. Należy jednak pamiętać, że nawet najlepsze kompleksy witamin nie będą wystarczające, jeśli organizm będzie odwodniony. Przyjmując każdego dnia odpowiednią dawkę wody, jesteś mniej podatny na przeziębienia i wszelkie infekcje. Dzięki prawidłowej ilości płynów Twój organizm będzie na bieżąco usuwał toksyny i wszelkie szkodliwe związki. Ponadto zadba on o prawidłową temperaturę Twojego ciała i nawilżenie błon śluzowych, a w efekcie ochroni Cię przed chorobotwórczymi organizmami.

Woda na odporność podczas choroby

Woda pomaga nie tylko zapobiec chorobom, ale doskonale sprawdza się również, gdy organizm zostanie zaatakowany przez wirusy i bakterie. Prawidłowe nawodnienie jest szczególnie ważne, gdy podczas choroby zmagamy się z gorączką. Dzięki niemu chronimy organizm przed przegrzaniem, które jest bardzo niebezpieczne dla układu nerwowego.

Ponadto spożywając wodę podczas choroby, dostarczamy niezbędne mikroelementy, dzięki którym mamy szansę na szybszy powrót do zdrowia. Należy pamiętać, że podczas infekcji warto wrzucić do wody plasterek cytryny, zawierający witaminę C. Dzięki niemu ciecz będzie nie tylko smaczniejsza, ale dodatkowo jeszcze zdrowsza. W celu poprawienia stanu organizmu możesz dorzucić do wody także imbir, kurkumę, żurawinę lub pigwę. Dodatki te zawierają wiele cennych składników, które wspierają walkę z chorobami.